Toplumun sağlıklı bir şekilde varlığını sürdürebilmesi için uyması gereken yasalara toplumsal yasalar denir. Sevgi, kardeşlik, doğruluk, adalet, kul hakkı gibi ilkeler toplumsal yasaların temelini oluşturur. Toplumsal barış ve uyum bu ilkelere olan bağlılıkla sağlanır. Bu konuda Kur’an-ı Kerim’de “... Şüphesiz ki bir topluluk kendi durumunu değiştirmedikçe Allah onların durumunu değiştirmez...” (Ra’d suresi, 11. ayet) buyrulmaktadır.
Bu metinden aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
Kendimi bildim bileli yazıyorum. Bazen bir satır, bazen sayfalarca. Bunun bana hediye edilmiş bir yetenek olduğunu biliyorum. Arkadaşlarım sinemaya, tiyatroya giderken ben masamda oturup yazmayı tercih ediyorum. Saatlerce uykusuz kalsam da yazdıklarımın beğenilmesi tüm yorgunluğumu alıyor. Bazen kendi kendime soruyorum. Kelimelerim olmazsa ben kimim?
Bu metin, kader ile ilgili aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ilişkilendirilemez?
Hz. Muhammed (sav.) döneminde zekât, görevliler tarafından toplanır ve ihtiyaç sahiplerine ulaştırılırdı. Hz. Muhammed (sav.) giyim kuşam ürünlerinin bol olduğu Yemen’e zekât için gönderdiği görevliye, arpa ve buğday gibi toprak ürünlerinin zekâtını elbise olarak almasını söylemişti. Çünkü bu uygulamanın hem zekâtın ulaştırılacağı insanlar hem de zekât verecek olan Yemen halkı için uygun olacağını düşünmüştü.
Bir sahabe elinde bir miktar altın ile Hz. Muhammed’e (sav.) gelerek bundan başka malı olmadığını, onu da sadaka olarak vermek istediğini söyledi. Fakat Hz. Muhammed (sav.) onun bu isteğini kabul etmedi. Sahabe ısrarcı davranınca, “Biriniz sahip olduğu her şeyi getirip ‘Bu benim sadakamdır.’ diyor, sonra da oturup insanlara avuç açıyor. Sadakanın en hayırlısı ihtiyaç fazlası maldan verilendir.” buyurdu.
Bu metinde aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
Ordu’nun bir ilçesinde yaşamakta olan zihinsel engelli Salih, her gün evinin yakınındaki kara yolunun kenarına çıkmakta, gelip geçenlere el sallayarak selam vermektedir. İlçe halkının sevgisini kazanan Salih’in her sabah gittiği bu mekân, zamanla “Salih’in Yeri” olarak anılmaya başlanmıştır. Ancak ilçede yapılan kara yolu çalışmasında Salih’in Yeri yıkılmıştır. Bu durum Salih’i çok üzmüştür. Bunu duyan ilçe kaymakamı, Salih için kara yolu kenarına üstü kapalı başka bir yer yaptırmış ve onun tekrar yola çıkıp insanlara el sallayarak mutlu olmasını sağlamıştır.
Kaymakamın bu davranışı aşağıdaki hadislerden hangisi ile ilişkilendirilemez?
Hz. Muhammed (sav.), sorumluluklarını terk ederek kendisini sadece ibadete veren Osman bin Mazun’a şöyle demiştir: “Ailenin senin üzerinde hakkı vardır. Misafirinin senin üzerinde hakkı vardır. Senin kendi üzerinde hakkın vardır.”
Bu metinden çıkarılabilecek en kapsamlı yargı aşağıdakilerden hangisidir?
Geleneksel Türk motiflerine bakıldığında İslam dinine ait figürlere sıkça rastlanmaktadır. Bunun en güzel örnekleri halı, kilim ve duvar süslemelerinde görülmektedir. Bu eserlerde camiyi sembolize eden kubbe ve mihrap figürlerine, ahireti sembolize eden anahtar ve kapı figürlerine sıkça yer verilmektedir.
Münire Teyze torununa bir miktar parası olduğunu ve bunu kendisine sürekli sevap kazandıracak bir hayır için harcamak istediğini söyledi. O da Afrika’da su ihtiyacı olan insanlar için bir su kuyusu açtırmanın bu amaç için uygun olacağını ifade etti. Bu teklifi beğenen Münire Teyze, bir su kuyusu açtırarak insanların ihtiyaçlarını gidermekten çok mutlu oldu. Torununun iyiliğe aracılık ederek sevap kazanacak olması ise onu ayrıca sevindirdi.
Bu metinden aşağıdaki sonuçların hangisine ulaşılamaz?
İslam insana, sahip olduğu imkânlardan, Allah’ın hoşnutluğunu kazandıracak hayır yollarına harcama yapmasını emretmektedir. İslam medeniyetinde -böyle bir niyete dayanması şartıyla- ülkenin savunulması, hac hizmetleri, yoksulların desteklenmesi; okul, cami, yol, köprü, çeşme, bakımevleri gibi toplumsal hizmet ve hayır kurumlarının kurulması hatta tabiatın korunup geliştirilmesine kadar her türlü çaba Allah yolunda harcama sayılmıştır.
Bu metinden İslam ile ilgili aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?